Copywriting to pojęcie bez polskiego odpowiednika. Ciężko nawet wyczerpująco zdefiniować je w kilku słowach. Nie zmienia to faktu, że profesjonalni copywriterzy są dziś wykorzystywani przez setki firm i potrafią zarabiać naprawdę przyzwoite pieniądze.

Copywriting – co to właściwie jest?

Pod słowem copywriting może kryć się sporo zróżnicowanych zadań, które zleca się do wykonania copywriterowi. Wszystkie je łączy jednak fakt tworzenia tekstów. Ich przeznaczeniem zazwyczaj jest wypromowanie konkretnych produktów, usług czy marek. Zadaniem copywritera jest zawarcie wyznaczonego komunikatu reklamowego w przystępnej i atrakcyjnej formie, właściwej dla danego zlecenia. Czasem będzie to bliski publicystyce, luźny artykuł, jedynie mimochodem wspominający przeznaczone do wypromowania słowa czy frazy. Innym razem chodzić będzie o zwięzły, możliwie fachowy tekst zestawiający konkretne usługi. Być może dyskretnie przedstawiający jedną z nich w lepszym świetle niż konkurencyjną. Czasem zadaniem copywritera będzie po prostu napisanie opisu konkretnego produktu, choćby szafy czy wiertarki. To ostatnie może wydawać się zadaniem banalnym. Trzeba jednak pamiętać, że każdy taki opis musi być unikalny. Copywriter nie może po prostu przekleić tego samego tekstu zmieniając nazwy reklamowanego produktu. Nawet jeśli poszczególne modele różnią się jedynie kolorem czy rozmiarem. 

fot. Pexels.com

Dlaczego akurat copywriting?

Zasadniczo wydaje się więc, że kluczowe w pracy copywritera są dwa elementy. Po pierwsze, dobry research. Copywriter musi podawać sprawdzone, zweryfikowane informacje. Często jest tak, że musi stworzyć długi tekst na podstawie dosłownie kilku słów. Potrzebuje więc umieć wyszukać dane, specyfikacje czy nawet ciekawostki w ten czy inny sposób związane z daną tematyką. Przydaje się tu powierzchowne chociaż zorientowanie w świecie nowoczesnych technologii. Nie zaszkodzi także znajomość języków obcych. Czasem wystarczy wejść na Wikipedię inną niż polska i angielska, by dotrzeć do mogących skupić uwagę odbiorcy nieoczywistych wiadomości. Druga kluczowa umiejętność bez której copywriter nie dałby sobie rady to oczywiście sama biegłość w pisaniu. Trzeba wyćwiczyć się w pewnej żonglerce słowem. Copywriter często będzie potrzebował zawrzeć podobną treść w kilku różnych komunikatach albo do maksimum wykorzystać niewielką liczbę danych. Wbrew pozorom copywriting nie jest pracą nudną. Wyszukiwanie informacji i tworzenie z nich atrakcyjnych kolaży słownych potrafi być świetną zabawą. Poza tym umiejętność posługiwania się językiem może nam być przydatna w najróżniejszych sytuacjach życiowych, a także przydać kiedyś w innej pracy

fot. Pexels.com

Praca jako copywriter – zalety i wady

Chyba największą zaletą pracy jako copywriter są elastyczne czas i miejsce pracy. Dostajemy zlecenie do wykonania i mamy je wykonać w konkretnym terminie. Nie musimy pracować od 9 do 17, nie musimy kierować się codziennie do biura. Praca zdalna jest wręcz wskazana. Łatwo więc pracować pełnowymiarowo lub dorabiać sobie jako copywriter równolegle studiując, wykonując drugą pracę lub rozwijając inne umiejętności. Z drugiej strony te możliwości potrafią być również przekleństwem copywritera. Ta praca wymaga bowiem niemałej samodyscypliny. Gdy zestawimy dostępne na rynku oferty pracy dla ludzi ze średnim wykształceniem, copywriting wydaje się naprawdę niezłą opcją. Nie wymaga żadnych kwalifikacji wstępnych, bardziej naturalnych zdolności. Oczywiście z czasem nabywa się pewną biegłość, jak w każdym fachu. Według statystyk podawanych przez portal Wynagrodzenia.pl średnie zarobki copywritera to około 4 tysięcy złotych brutto. Nie są to więc złe zarobki, gdy popatrzymy na przykład, ile zarabia kierowca Ubera. Inaczej niż pracownicy budowlani copywriterzy nie obciążają się fizycznie. To robota rozwijająca kreatywność, ale chyba jednak mniej wymagająca niż praca w marketingu. Oczywiście wszystkie te cechy zawodu możemy też potraktować jako jego wady. Koniec końców copywriter ma jednak naprawdę duże możliwości rozwoju. Tylko od niego zależy, czy będzie umiał je właściwie wykorzystać.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here