Marketing – czy to przyszłość?
Na rynku możemy znaleźć najrozmaitsze oferty pracy dla ludzi ze średnim wykształceniem. Wbrew pozorom do wykonywania wielu przyzwoicie płatnych zawodów nie trzeba mieć wysokich i specjalistycznych kwalifikacji. Zawsze potrzebni są na przykład pracownicy budowlani. Codziennie wiele osób sprawdza w wyszukiwarkach, ile zarabia kierowca Ubera czy jakie są średnie zarobki copywritera. Oczywiście każdy powinien starać się znaleźć pracę, do której to właśnie on ma dobre predyspozycje. Priorytetem musi też jednak być stabilność. Nie chcemy przecież wchodzić do branży, która nie ma przed sobą przyszłości. Jedną z tych najszybciej rozwijających się jest dziś właśnie marketing. Wystarczy spojrzeć na suche fakty. W samym 2019 roku tylko w naszym kraju wydatki na reklamę w internecie wyniosły ponad 5 miliardów złotych. Każdy z nas, niezależnie od tego, czym zajmuje się na co dzień, jest nieustannie bombardowany reklamami. Bywają one uciążliwe czy irytujące. Prawda jest jednak taka, że bardzo wiele z nich jest naprawdę skutecznych.
Każda poważna firma potrzebuje dziś działu marketingowego. Bez przemyślanych i profesjonalnie wykonanych kampanii promocyjnych nie ma szans utrzymać się na rynku. Ciężko sobie wyobrazić, by te trendy miały się w przewidywalnej przyszłości odwrócić. Jeśli już, to reklam w przestrzeni publicznej i Sieci będzie raczej tylko więcej i więcej. Nic więc dziwnego, że praca w marketingu wydaje się wielu ścieżką atrakcyjną i perspektywiczną.
Na czym polega praca w marketingu?
Zasadniczo zadanie marketingowca jest proste. Chodzi o prowadzenie działań reklamowych w firmie. Czołowi specjaliści mogą sobie z czasem pozwolić na niezależną działalność. To firmy przychodzą do nich, nawiązując z nimi współpracę bez brania na etat. Najlepsze agencje reklamowe zarabiają miliony, wymyślając kampanie promocyjne dla największych światowych marek. Marketing jest więc działką elastyczną – w zależności od indywidualnych preferencji możemy bardzo różnie pokierować swoją karierą. Marketingowiec „zewnętrzny” jest zazwyczaj bardziej wyspecjalizowany. Zajmuje się na przykład tylko planowaniem kampanii, tylko mediami społecznościowymi albo tylko działem SEM.
To ostatnie to marketing w wyszukiwarkach internetowych (Search Engine Marketing). Tego rodzaju działania będzie zazwyczaj równolegle prowadził dla kilku klientów. Z kolei osoba zatrudniona na etacie w konkretnym przedsiębiorstwie będzie miała prawdopodobnie szersze obowiązki. Oczywiście zajmowała się jednak będzie tylko jedną firmą. Nie jest oczywiste, która opcja jest lepsza czy bardziej rozwijająca. Trzeba po prostu właściwie ocenić swoje osobiste predyspozycje.
Ile zarabia specjalista ds. marketingu?
Jak nietrudno wywnioskować z tych wszystkich informacji, obowiązki marketingowca mogą być bardzo różne. Oczywiście im bardziej doświadczony pracownik i im wyższe stanowisko, tym wyższe będą jego zarobki. W tej branży rozstrzał jest naprawdę duży. Da się jednak oszacować w przybliżeniu wysokość pensji, której może się spodziewać zwykły specjalista ds. marketingu. Według specjalistycznego serwisu Wynagrodzenia.pl mediana zarobków marketingowca w Polsce wynosi 4800 złotych brutto. Dane te zostały opracowane na bazie informacji udzielanych przez samych zainteresowanych, czyli pracowników
. Szczególnie interesować nas zapewne mogą zarobki młodszych specjalistów, dopiero rozpoczynających swoją przygodę z marketingiem. W ich wypadku mediana to 4000 złotych brutto. Mający kilka lat doświadczenia starszy specjalista może już liczyć na 6040 złotych brutto. Jak już wspomniano, rozstrzał jest naprawdę duży. Na stanowiskach kierowniczych nawet 20 tysięcy złotych nie będzie zaskoczeniem. Tak wysoko trzeba się jednak oczywiście umieć wspiąć – póki co może to być dla nas motywacja do systematycznej pracy.