Otwarcie biznesu w ramach sieci franczyzowej to bezpieczniejsza alternatywa dla startowania z własną firmą od zera. Jedną z najpopularniejszych takich sieci jest Żabka. Czy warto zainteresować się ofertą franczyzy spod szyldu z zielonym płazem?
Na czym polega franczyza?
Franczyza to bardzo korzystna opcja dla osób, które zastanawiają się jaki biznes otworzyć. Dzięki wstąpieniu do sieci franczyzowej ich sytuacja jest lepsza, gdyż nie muszą obawiać się utraty oszczędności życia włożonych w przedsiębiorstwo tworzone od zera – sieć franczyzowa pozwala na rozpoczęcie działalności z mniejszym wkładem własnym niż w przypadku całkowicie własnego biznesu.
Ale na czym w praktyce polega franczyza? Systemy franczyzowe są oparte na współpracy franczyzodawcy – najczęściej dużej sieci, która udostępnia swój pomysł na biznes, wiedzę wynikającą z prowadzenia działalności i znaki towarowe – oraz franczyzobiorcy, czyli osoby odpowiedzialnej za lokalny punkt danej sieci. Zasady takiej współpracy określa się ściśle w umowie franczyzowej.
Taki model prowadzenia działalności jest bardzo korzystny dla obu stron, gdyż znana marka poszerza swój zakres działalności, a początkujący przedsiębiorca zyskuje sprawdzony pomysł na biznes oraz rozpoznawalną markę, co przyciąga konsumentów. Ponadto współpraca między franczyzodawcami i franczyzobiorcami nie kończy się na samym udostępnieniu pomysłu i znaków towarowych. Często w umowie franczyzowej zawarte są również zapisy o wsparciu technologicznym i marketingowym, co pozwala początkującym punktom rozwinąć skrzydła.
Popularnymi w Polsce przykładami sieci franczyzowych są między innymi marka bieliźniarska Esotiq, najpopularniejszy fast-food – McDonald’s – oraz polska sieć sklepów Żabka.
Sieć Żabka
Sklepy Żabka są zgodne z ideą zachodnich convenience store, czyli niewielkich sklepów położonych w wygodnych lokalizacjach. Takie placówki z założenia sprzedają głównie produkty pierwszej potrzeby. Takie jak podstawowe składniki spożywcze, gotowe dania obiadowe, mrożonki, lody czy produkty higieniczne. Pierwsze sklepy tego typu powstały w USA, a pionierem była marka 7-eleven.
Żabka istnieje na polskim rynku już od 1998 roku. Wtedy otworzono pierwsze siedem punktów testowych na terenie Wielkopolski – w Poznaniu i Swarzędzu. W 2014 roku świętowano otwarcie 3000. sklepu, a w 2020 roku istniało już około 6,6 tysiąca punktów, prowadzonych przez około 5 tysięcy franczyzobiorców. Tak dynamiczny rozwój sieci był możliwy właśnie ze względu na przyjęty model sieci franczyzowej. Ponadto Żabka udowadnia, że franczyza w małym mieście jest możliwa. Dziś punkty spod szyldu z zielonym płazem znajdują się nawet w bardzo małych miasteczkach na terenie całej Polski.
Sklepy typu convenience store wcześniej nie występowały w Polsce, a okazały się bardzo popularne wśród obywateli naszego kraju! Dzisiaj 97% konsumentów rozpoznaje logo marki. Większość Polek i Polaków ma duże zaufanie do tej sieci sklepów. Co dobrze wróży biznesom, które otwierają się w ramach tej sieci.
Zalety franczyzy w ramach sieci Żabka
Franczyna Żabki wychodzi z bardzo korzystną ofertą do swoich nowych franczyzobiorców. Obejmuje ona:
- opłacanie lokalu,
- umeblowanie i zatowarowanie sklepu,
- gwarantowany przychód na poziomie 16 000 złotych przez pierwsze 12 miesięcy prowadzenia działalności (przy spełnieniu kilku prostych warunków, jeśli umowa franczyzowa zostanie podpisana w okresie od 01.03.2020 do 28.02.2021 roku),
- wsparcie marketingowe i technologiczne przez cały okres trwania umowy franczyzowej,
- aplikacją frappka dedykowaną franczyzobiorcom, która ułatwia kontrolę nad tym, co dzieje się w sklepie.
Ponadto sieć deklaruje, że proponowane nam miejsce to najlepsza lokalizacja na biznes franczyzowy.
Franczyza Żabki nie wymaga od franczyzobiorcy dużego wkładu własnego. W zupełności wystarczą środki w wysokości pięciu tysięcy złotych na pokrycie kosztów takich jak zakup kasy fiskalnej, zaopatrzenie sklepu w produkty lokalne i kosztu koncesji na alkohol. Wszystkim innym zajmuje się sieć franczyzowa.