Jaki biznes otworzyć? Jak wybrać najbardziej dogodną lokalizację? Jeśli zastanawiasz się nad odpowiedziami na te pytania, przeczytaj całość niniejszego artykułu.

Wątpliwości przed otwarciem

Otwarcie własnego biznesu to bardzo istotna decyzja życiowa. Działalność gospodarcza na swoich własnych zasadach ma wiele zalet, ale wiąże się z ogromną odpowiedzialnością. Jako przyszły przedsiębiorca należy mieć świadomość, że otwarcie biznesu zawsze oznacza ryzyko. Namacalnie pokazała to pandemia koronawirusa SARS-CoV-2. Po miesiącach lockdownu nawet najlepiej prosperujące i dochodowe firmy notują problemy finansowe. W ciągu ostatniego roku wiele osób, które przed pandemią świetnie sobie radziły, zamknęło swoje biznesy lub popadły w długi. 

Potencjalne ryzyko powstrzymuje wiele osób przed zainwestowaniem we własny biznes. To tym bardziej zrozumiałe, gdy pomyślimy o wszystkich kosztach, które musi ponieść początkujący przedsiębiorcach. Zarejestrowanie firmy, wynajem lokalu, zakup sprzętu i specjalistycznych produktów… Do tego dochodzą koszty opłacenia technologii i kampanii reklamowych, a także stworzenia unikatowej nazwy i logotypu. W niektórych sektorach, takich jak np. branża kosmetyczna lub salon gier, sam koszt zakupu niezbędnego sprzętu może wynieść kilkadziesiąt tysięcy złotych lub jeszcze więcej.

Istotną kwestią jest też wybór odpowiedniej lokalizacji dla naszego punktu usługowego lub handlowego. Nie można zapominać, że wynajem lokali w najlepszych lokalizacjach jest drogi, a słaba lokalizacja (wymagająca np. dojazdu godzinę od centrum miasta) może skutecznie odstraszyć klientów.

Czy w takim razie marzenia o samozatrudnieniu i własnym lokalu powinny zostać w sferze fantazji? Absolutnie nie! Alternatywnym rozwiązaniem może okazać się wstąpienie do sieci franczyzowej. 

fot. Pexels.com

Na czym polega franczyza?

Systemy franczyzowe bazują na współpracy pomiędzy franczyzodawcą (marką udostępniającą swój pomysł na biznes, wiedzę o prowadzeniu działalności oraz znaki towarowe) i franczyzobiorcą, czyli lokalnym właścicielem punktu danej sieci. Współpraca w ramach franczyzy jest stała i ścisła, ale przedsiębiorstwa są od siebie niezależne prawnie i finansowo. Zasady współpracy są określone w umowie franczyzowej, która zostaje podpisana przed rozpoczęciem działalności przez franczyzobiorcę. Taki dokument dokładnie określa prawa i obowiązki obu stron. 

Przedsiębiorca, który decyduje się na wstąpienie do sieci franczyzowej, zyskuje nie tylko gotowy pomysł na biznes i prawo do posługiwania się znakami towarowymi, które charakteryzują znaną markę. Może liczyć również na wsparcie w zakresie marketingowym i technologicznym, co jest szczególnie istotne dla rozwijającego się biznesu. Działalność w ramach sieci franczyzowej pozwala na szybkie zdobycie zaufania konsumentów, którzy kojarzą daną markę, a co za tym idzie – możliwość osiągnięcia wyższych przychodów.

Badania wykazują, że firmy prowadzone w ramach systemów franczyzowych upadają rzadziej w porównaniu do firm, które działają samodzielnie. To oznacza, że otwierając biznes w ramach współpracy franczyzowej mamy mniejszą szansę na utratę oszczędności. 

Niektóre marki w ramach umowy franczyzowej oferują też zapewnienie najlepszej dostępnej lokalizacji dla franczyzobiorcy i opłacenie lokalu – niezależnie czy znajduje się on w centrum aglomeracji, czy może na obrzeżach jednego z polskich miasteczek. Jedną z takich sieci franczyzowych jest Żabka, która dzięki swojemu unikatowemu modelowi biznesowemu jest doskonałym partnerem dla początkującego przedsiębiorcy.

fot. Pexels.com

Sklepy typu convenience store sprawdzą się bez względu na lokalizację

Sieć franczyzowa pod szyldem Żabki to pierwsza w Polsce marka typu convenience store. Sklepy tego typu są popularne na Zachodzie. Oferują głównie produkty pierwszej potrzeby, takie jak podstawowe składniki spożywcze i artykuły higieniczne, mrożonki, gotowe dania obiadowe, papierosy i gazety. Punkty handlowe funkcjonujące na takiej zasadzie istnieją w USA i krajach Europy Zachodniej już od dziesięcioleci, ale w Polsce pionierem była właśnie sieć Żabka. Pierwsze sklepy otworzyli w 1998 roku w Poznaniu i Swarzędzu. 

Franczyza Żabki to idealny pomysł na biznes dla osób, które czują, że sprawdzą się w prowadzeniu placówki handlowej. Sieć franczyzowa zapewnia franczyzobiorcy nie tylko możliwość posługiwania się pomysłem na biznes oraz znanym logo; Żabka zobowiązuje się do umeblowania i zatowarowania nowego sklepu oraz znalezienia lokalu w jak najlepszej lokalizacji. Z tego względu można mieć pewność, że nawet franczyza w małym mieście ma sens w przypadku modelu biznesowego sklepów Żabka. Punkty handlowe z najpotrzebniejszymi produktami są potrzebne wszędzie! W dużych ośrodkach najdogodniejszą lokalizacją  dla sklepów tej sieci są centra miast oraz osiedla mieszkaniowe.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here